Pierwsza szkoła moskiewska była rozwinięciem stylu stworzonego przez Teofana Greka w czasie jego wcześniejszego pobytu w Nowogrodzie. Jej twórcami są Teofan Grek, Prochor z Gorodca, Danił Czarny i Andrzej Rublow (1370-1427). Szkoła powstała w końcu XIV i trwała do końca XVI wieku. Jej symbolem jest twórczość Andrzeja Rublowa, w której do głosu doszły wyraźne wpływy hezychazmu. Rublow był współpracownikiem, a jednocześnie uczniem Teofana Greka i niewątpliwie wiele zapożyczył z bardzo indywidualnego stylu tego malarza, ale w jego dojrzałej twórczości nie ma już śladów teofanowego archaizmu, jest natomiast niewypowiedziany spokój, pokora, ale i niesłychana gracja i elegancja, czego najdoskonalszym przykładem jest słynna Trójca Święta z 1411 r.
Za kontynuatora twórczości Andrzeja Rublowa uważa się moskiewskiego ikonografa Dionizego (1440-1502). Dionizy cieszył się podobno ogromną sławą u współczesnych, czego przyczyny trudno jest dzisiaj zrozumieć, ponieważ z jego spuścizny zachowało się tylko kilka ikon, a wśród nich tylko jedna - Ukrzyżowanie - ma rzeczywiście indywidualne cechy. Jego działalność przypada na okres uniezależniania się Moskwy od zwierzchnictwa Mongołów (1480), podporządkowania większości ruskich księstw (do 1485), oraz przejęcia przez Moskwę (w wyniku małżeństwa Iwana III z Zofią Palaiolog i jej wpływów) tradycji podbitego przez Turków Cesarstwa Bizantyjskiego. W XVI wieku Ivan IV Groźny koronował się na cara Rosji (1547), a niewiele później postanowieniem soboru malarstwo Rublowa uznane zostało za obowiązujący wzorzec ikonograficzny. Charakter tworzącego się samodzierżawia, katastrofa gospodarcza i polityczna, do której doprowadziła Rosję polityka Iwana Groźnego i trwająca do początków XVII wieku "rosyjska smuta" sprzyjały niewątpliwie wykształceniu się szkoły zasadniczo różniącej się od szkoły nowogrodzkiej stonowaną kolorystyką, powagą i surową elegancją.
SZKOŁA
MOSKIEWSKA:
ukształtowała
sie w XIV wieku, w miarę wzrostu politycznego Moskwy
do
realizacji zamówień zapraszani byli mistrzowie z innych miast
rosyjskich oraz z Bułgarii, serbii i konstantynopola
-
prady artystyczne rodzime łączyły się z obcymi tradycjami
-artyści
z innych ośrodków nie tylko wykonywali zamówienia, ale
też szkolili ucznów z miejscowego środowiska
najwybitniejszy
przedstawiciel: Andriej rublow
oraz
malarze z pracowni monastyru Spaso-Andronikowskiego, w ktorych znamy
jedno nazwisko: Daniel Czarny
głowne
tematy:
Matka
Boska Włodzimierska- Maria z dzieciatkiem na reku, maria patrzy na
osobe modląca się przed ikoną i skłąnia głowę ku Dzieciątku,
jej twarz wyraża smutek (majacy nastapic dramat Zbawienia)
Matka
Boża Umilenije- inaczej Gloryfikusy, grupa ikon, na ktorych
podkreslony jest zwiazek pomiedzy nia a Dzieciatkiem i modlącym się
przed ikoną, MB Włodzimierska nalezy do tej grupy, umilenije
oznacza wspolczucie, litosc, czułosc
postacie
świetych zyskiwały „ludzki wymiar”, przedst. Trojcy Świętej
wyadawały się bliższe wiernym;
wizerunki
ojców i załozycieli monastyrów łaczono z widokami
reprezentowanych przez nich monastyrów, przedsatwienia
wzbogacano elementami narracyjnymi
głowna
cecha: mnogosc wprowadzanych postaci i zamiłowanie do szczegółów
okres
panowania Iwana IV Groźnego i zwierzchnictwa metropolity Makarego:
1589-przyznanie
rosyjskiej cerkwii autokefalii
1551-1552-
synod Stu Rozdziałów-ustalono, że ikony mają byc malowane w
oparciu o zatwierdzone podlinniki, a nad warsztatami roztoczony
bedzie nadzór biskupów, malarzom postawiono wymagania:
mieli pozostac do konca zycia w stanie”bezżennym”, zachowac
czystosc duchową i cielesna, umiarkowanie w wesołosci itd.
Wzorcem
dla malarzy ogłoszono spuscizne Rublowa...
Najwybitniejszym
przedstawicielem moskiewskiej szkoły pisania ikon jest Andriej
Rublow. Znany, więc myślę, że nie potrzeba wklejać przykładowych
ikon. Jego mistrzem był Teofan Grek. Sam Teofan wybił się na
pierwszy plan bardziej w Bizancjum, ale nie tylko. Jeśli przyjrzeć
się dokładnie ich ikonom, można łatwo stwierdzić, że pracowali
razem. I tak rzeczywiście było.
W ikonografii wysuwa się na przód harmonia, proporcje, rytmiczności linii i konturów, delikatnych czystych barwach. Ich twórczością rządzi światło, odzwierciedlające duchowe, niebiańskie piękno. Ich dzieła wyrażają idee hezychazmu. Cechą charakterystyczną jest malarskie opracowanie twarzy, wyrazisty rysunek. Stylizacja szczegółów twarzy takich jak linia brwi z podniesionymi, wewnętrznymi końcami, ściągnięte usta, małe uszy, wąskie nosy i oczy oznaczają zamknięcie na pokusy zmysłowe. Surowość i ascetyzm oblicza nadają medytacyjny nastrój wizerunku. Zastygłe nieruchomo ciało prezentuje pozę pełną pokory i powagi. O świetle i hezychazmie można wiele pisać,bo właśnie ich ikony tym się charakteryzują. Piękne freski Teofana Greka można łatwo znaleźć w wyszukiwarce i porównywać z ikonami Rublowa. Przez kontemplację tych ikon można odkryć, czym się charakteryzują. Ja tutaj opieram się tylko na tych 2 postaciach. Ale jest wiele innych, w zależności od czasu, historii.
W ikonografii wysuwa się na przód harmonia, proporcje, rytmiczności linii i konturów, delikatnych czystych barwach. Ich twórczością rządzi światło, odzwierciedlające duchowe, niebiańskie piękno. Ich dzieła wyrażają idee hezychazmu. Cechą charakterystyczną jest malarskie opracowanie twarzy, wyrazisty rysunek. Stylizacja szczegółów twarzy takich jak linia brwi z podniesionymi, wewnętrznymi końcami, ściągnięte usta, małe uszy, wąskie nosy i oczy oznaczają zamknięcie na pokusy zmysłowe. Surowość i ascetyzm oblicza nadają medytacyjny nastrój wizerunku. Zastygłe nieruchomo ciało prezentuje pozę pełną pokory i powagi. O świetle i hezychazmie można wiele pisać,bo właśnie ich ikony tym się charakteryzują. Piękne freski Teofana Greka można łatwo znaleźć w wyszukiwarce i porównywać z ikonami Rublowa. Przez kontemplację tych ikon można odkryć, czym się charakteryzują. Ja tutaj opieram się tylko na tych 2 postaciach. Ale jest wiele innych, w zależności od czasu, historii.
Rublow, Andriej
( 1360-70 - 1430 )
Malarz ruski, urodzony ok.1360-70 roku.
Współczesne badania pozwalają sądzić, iż wczesny okres
życia św. Andrzej spędził w Bizancjum lub Bułgarii, gdzie poznał
sztukę pisania ikon. Początkowo wzorował się na malarstwie
Theophanesa Greka, reprezentującym styl bizantyjski okresu
Paleologów. Prawdopodobne jest też, że był jego
uczniem.
Wspólnie z nim i Prochorem z Gorodca w 1405 r.
pracował nad ikonami do soboru Zwiastowania Matki Bożej na Kremlu.
Nie wiadomo gdzie św. Andrzej złożył śluby zakonne. Była to
prawdopodobnie Ławra Troicko-Siergijewska lub Monaster
Spaso-Andronikowski w Moskwie, z którymi związane było jego
życie. Był mnichem w klasztorze Troicko-Siergiejewskim pod Moskwą,
gdzie w pracowni ikon prawdopodobnie pobierał pierwsze nauki.
Sergiusz z Radoneża założył ów kalsztor w 1354 roku,
tworząc jednocześnie centrum życia duchowego i kulturalnego
Rusi.
Doceniony już za życia Andrzej Rublow wraz ze swym uczniem
Danielem Czarnym pracował w wielu miejscach.
Freski w katedrze Zaśnięcia NMP w Zwienigorodzie oraz obrazy
ikonostasu katedry Zwiastowania w Moskwie (Zwiastowanie,
Narodzenie Chrystusa, Przemienienie) uchodzą za
najwcześniejsze jego prace. Do okresu dojrzałego należą freski w
soborze Uspieńskim we Włodzimierzu z ok. 1408 roku, fragmenty
ikonostasu znalezionego w 1919 we wsi Wasilewskoje, z monumentalnymi
postaciami Deesis (Galeria Trietiakowska, Moskwa).
Z
późnych prac nie zachowały się freski w klasztorze
Andronikowskim ani w Troicko-Siergiejewskim. W katedrze św. Trójcy
w Troicko-Siergiejewsku. W katedrze św. Trójcy w
Troicko-Siergiejewsku część obrazów ikonostasu, np.
Archanioł Gabriel, Św. Paweł, Chrzest Chrystusa
oraz wiele Świąt, uważana jest za prace Rublowa.
Sławę malarza utrwaliła ikona Trójcy Świętej,
najwybitniejsze dzieło ruskiej sztuki, namalowane wg jednych badaczy
w 1411, wg innych w 1422 roku.
Nie jest znana dokładna data śmierci Rublowa. W przybliżeniu
można za nią uznać rok 1430 a nastąpiła ona w Moskwie.
Pamięć
św. Andrzeja, żywa w XVI-XVII w., przygasła w następnych dwóch
stuleciach. Dopiero wiek XX przywrócił jego imieniu dawny
blask i sławę. Uważany jest za najwybitniejszego przedstawiciela
moskiewskiej szkoły malarstwa ikonowego. Został kanonizowany przez
Rosyjską Cerkiew Prawosławną w 1988 r. Czczony i znany jest
głównie w słowiańskim obszarze kulturowym.
W porównaniu z malarstwem wcześniejszym prace Rublowa
odznaczają się żywymi, jasnymi barwami, miękkością form i
harmonijnym spokojem. W wielopostaciowych ikonach istnieją pomiędzy
postaciami wyraźne związki.
Chrystus Zbawiciel - ok1400
![](http://img358.imageshack.us/img358/9659/matkaboskaw322odzimierska1ut.th.jpg)
Matka Boska Włodzimierska
![](http://img358.imageshack.us/img358/1586/matkaboskaw322odzimierskapo138.th.jpg)
Matka Boska Włodzimierska - po1380
![](http://img358.imageshack.us/img358/6726/trjcastaregotestamentupo14081c.th.jpg)
Trójca Starego Testamentu -
po1408
![](http://img358.imageshack.us/img358/3382/wniebowst261pienie3wz.th.jpg)
Mistrzostwo
pędzla
Andrieja Rublowa wynika przede wszystkim na
harmonii,
wspaniałej
proporcji postaci świętych,
rytmiczności
konturów
linii
pędzla,
czystych i delikatnych barw. W Jego ikonach widzimy
duchowe,
płynące
z nieba świetliste
piękno.
Szczególnie
piękne
są
oblicza
świętych
zapisane wyrazistym rysunkiem. Surowość
i
ascetyzm oblicza tworzą
medytacyjny
nastrój ikony. Zastygłe
nieruchomo
ciało
prezentuje pozę
pełną
pokory
i powagi.
Te
cechy pozwalają
na
rozpoznanie prac Rublowa oraz artystów wywodzących
się
z
jego kręgu
czy szkoły.
Teofan Grek
Teofan Hellen (ur. ok. 1340/1350 - zm. między 1405/1415) –
artysta malarz bizantyjski. Działał do wnętrza Konstantynopolu
później do wnętrza Nowogrodzie Wielkim zaś Moskwie.W
Nowogrodzie stworzył freski do wnętrza cerkwi Przemienienia
Pańskiego (Spaso-Preobrażeńska). Pracował od czasu 1405 roku
wspólnie spośród Andriejem Rublowem zaś Prochorem
spośród Gorodca niedaleko zdobieniu Kremla zaś jego
świątyń. Przypisuje się mu autorstwo części ikon spośród
ikonostasu do wnętrza soborze Błagowieszczeńskim.
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ed/%D0%A1%D0%B5%D1%80%D0%B3%D0%B8%D0%B9_%D0%A0%D0%B0%D0%B4%D0%BE%D0%BD%D0%B5%D0%B6%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%B2_%D0%B6%D0%B8%D1%82%D0%B8%D0%B8.jpg/200px-%D0%A1%D0%B5%D1%80%D0%B3%D0%B8%D0%B9_%D0%A0%D0%B0%D0%B4%D0%BE%D0%BD%D0%B5%D0%B6%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%B2_%D0%B6%D0%B8%D1%82%D0%B8%D0%B8.jpg)
![](http://bits.wikimedia.org/static-1.23wmf2/skins/common/images/magnify-clip.png)
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/31/Ferapontov.jpg/250px-Ferapontov.jpg)
![](http://bits.wikimedia.org/static-1.23wmf2/skins/common/images/magnify-clip.png)
Dionizy,
oryg. Дионисий
(ur. ok. 1440 – zm. po 1503[1]
lub ok. 1450 – ok. 1520[2])
– ruski ikonograf.
Dionizy
urodził się ok. 1450; wiadomo, iż miał trzech synów:
Teodozjusza, Włodzimierza i Andrzeja, z których dwaj pierwsi
również zajmowali się pisaniem ikon[2].
Okres aktywnej działalności twórczej
mnicha określają w przybliżeniu daty 1480–1500[3].
Dionizy zyskał sławę po wykonaniu zespołu fresków
dla monasteru
w Borowsku[2].
Swoją działalność artystyczną kontynuował w Moskwie,
gdzie napisał ikony dla soboru
Zaśnięcia Matki Bożej w
Kremlu
moskiewskim. W 1481, w
czasie pracy nad wymienionymi wizerunkami, napisał m.in. ikony
Metropolita
Piotr ze scenami z żywota
oraz Metropolita
Aleksy ze scenami z żywota[2].
Następnie Dionizy malował freski w monasterach: św.
Pawła w Obnorsku,
Chrystusa
Zbawiciela w Pryłuce,
Cyrylo-Biełozierskim
oraz monasterze
św. Józefa Wołokołamskiego
k. Moskwy[2].
Jego ostatnią większą realizacją malarską był zespół
fresków w
Monasterze Terapontowskim.
Jest to również jedyne dzieło Dionizego (z zakresu
malarstwa ściennego), które w praktycznie niezmienionej
formie przetrwało do naszych czasów[2].
Wojsław Molé nazywa Dionizego drugim po
Andrieju
Rublowie wielkim
staroruskim ikonografem: chociaż podkreśla, iż dzieła Rublowa
miały większą wartość artystyczną, przyznaje obydwu artystom
równe miejsce w historii sztuki ruskiej[4].
Zdaniem tego samego autora Dionizy rozwinął nowy rodzaj
monumentalnych kompozycji oraz nowy wzorzec postaci, oparty na
perfekcji rysunku[4].
Sztuka Dionizego była zarazem wyrazem tendencji artystycznych
panujących w okresie jednoczenia księstw ruskich przez Wielkie
Księstwo Moskiewskie[4].
Na
Rusi, która była ostatnim państwem, które przyjęło
chrzest z Bizancjum w 988 r. rozwój malarstwa ikonowego
przypadł na XV i XVI w. Tworzył wtedy najsłynniejszy ikonograf w
dziejach malarstwa – zakonnik Andrej Rublow. Wtedy też na Rusi
zaczęły powstawać liczne szkoły ikonograficzne. Były to
środowiska malarzy działające w monastyrach, wielkich miastach lub
na dworze carskim. Najsłynniejszymi były szkoły działające w:
Nowogrodzie, Pskowie oraz w Moskwie. Równie słynne były też
szkoły działające w takich miastach jak: Twer, Niżnyj Nowogród
oraz w dawnych grodach Rusi północno – wschodniej. Jednak
szkoły: nowogrodzka, pskowska i moskiewska wniosły najwięcej do
stylu i historii ikonopisania.
Najstarsza jest szkoła nowogrodzka. Działała nieprzerwanie od
czasu powstania Rusi. Już w XVI w. do Nowogrodu zaczęły docierać
nowe prądy – wpływy malarzy greckich na czele ze słynnym
ikonografem Teofanem Grekiem. To właśnie w Nowogrodzie zachowały
się jego jedyne freski w cerkwi Przemienienia datowane na 1378 r.
Szkołę nowogrodzką charakteryzuje przeważnie czerwone tło
ikony, prosta forma oraz archaiczno – ludowy styl.
Następna
szkoła – pskowska była silnie związana z Nowogrodem jednak już
w XVI w. usamodzielniła się. Ikony tej szkoły wyróżniają
się niesymetryczną, dynamiczną kompozycją charakterystyczną gamą
barwną – z dominacją ciemnej zieleni i różnych czerwieni
oraz złotym lub żółtym tłem.
Najmłodszą
ze szkół ikonopisania na Rusi była szkoła moskiewska. W XIV
w. kiedy to przypada rozwój szkoły Moskwa była niewiele
znaczącym grodem. Szkoła kształtowała się pod wpływem
Włodzimierza gdzie rezydował Wielki Książe oraz dwór
metropolity. Szkoła ta podobnie jak szkoła nowogrodzka kształtowała
się pod wpływem malarzy greckich. Tutaj również przez jakiś
czas tworzył Teofan Grek. W szkole moskiewskiej mieszało się wiele
nurtów i wpływów artystycznych. Ikony tej szkoły
cechuje ciemny koloryt, który nadaje im cechy archaiczności i
napięcia. W szkole tej tworzył Andrej Rublow.
DRUGA SZKOŁA MOSKIEWSKA
Druga szkoła moskiewska trwała trzy ostatnie ćwierci XVII wieku i była zróżnicowana na kilka nurtów: szkołę artystów carskich (lub dworskich) zgrupowaną wokół kremlowskiego Arsenału, Szkołę Stroganowów, powstałą w drugiej połowie XVI i trwającą do końca XVII wieku na terytoriach północnej Rosji, należących do członków bogatej rodziny kupców i przemysłowców, oraz szkołę Starowierów, gromadzącą artystów przeciwnych reformom prawosławia wprowadzonym po 1654 r. przez patriarchę Nikona.
Druga szkoła moskiewska powstała po okresie smuty, gdy carski tron objęła nowa dynastia Romanowów. Okres ten jest pełen sprzeczności, z których największą jest związek artystów zatrudnianych przez pracownie dworskie na Kremlu z reformatorskim nurtem kierowanym przez patriarchę Nikona. Reforma Nikona zmierzała do przywrócenia zgodności obrządku prawosławnego z bizantyjskim kanonem i oczyszczenia go z regionalizmów narosłych podczas kilkuwiekowego rozwoju prawosławia na Rusi, co w wymiarze praktycznym oznaczało związanie religii z carskim tronem. Z dzisiejszej perspektywy reformy te wydają się zupełnie pozbawione istotnej treści, bo sprowadzały się do zmiany ilości pokłonów oddawanych podczas modlitwy, ilości powtórzeń w modlitwie słowa "alleluja", czy ilości złączonych palców wykonujących znak krzyża. Jednak przywiązanie do takich właśnie drobnych elementów tradycji odróżniającej prawosławie ruskie od bizantyjskiego było przeszkodą w stworzeniu społeczeństwa bez reszty podporządkowanemu carstwu. Nikon musiał zwrócić się przeciwko zwolennikom miejscowej tradycji, zyskał więc stronników w artystach, którzy z tą tradycją chcieli zerwać z zupełnie innych powodów. W kremlowskich warsztatach pracowali zaproszeni artyści zachodni, artyści rosyjscy musieli ulegać ich wpływom i poszukiwać nowych rozwiązań, przełamujących bizantyjski kanon.
Początki drugiej szkoły moskiewskiej sięgają XVI wieku, kiedy w sztuce rosyjskiej rozwijał się tradycjonalistyczny nurt "godunowski" i nurt "stroganowowski" poszukujący nowych środków wyrazu odpowiadających tworzącej się grupie bogatych kolekcjonerów (grupa ta w następnym wieku trochę przypominała rozmiłowanych w detalu, holenderskich kolekcjonerów obrazów Vermeera). Wspierany przez cara nurt godunowski związany był, siłą rzeczy, z dworem carskim, a więc z rosyjskim imperium. Nurt stroganowowski powstał na terenach przekazanych na początku XVI wieku przez cara rodzinie kupców i przemysłowców Stroganowów, którzy zdobyli fortunę na wydobyciu i handlu solą, prowadzili na ogromną skalę akcję kolonizacyjną na dalekiej północy, a jednocześnie promowali rozwój sztuki, zakładając pracownie ikonograficzne. Jednak to, co dzisiaj znamy jako szkołę stroganowowską jest kolekcją zgromadzoną w XVII wieku przez bardzo juz potężnych kupców, dokonujących zakupów dzieł produkowanych przez artystów pracujących na potrzeby dworu. Nazwa szkoły ma sens o tyle, że kolekcja tworzona była z niewielkich, drobiazgowo opracowanych w detalu ikon utrzymanych w stonowanej kolorystyce, dzięki czemu tworzy stylistyczną całość. Ikony o podobnym stylu, niezależnie od tego, czy należały do kolekcji i czy miały jakikolwiek związek ze Stronanowami, zalicza się do tej właśnie szkoły. Można powiedzieć, że była to ikonograficzna "biżuteria" dla majętnych kolekcjonerów o wyszukanym smaku. Wybitnym przedstawicielem szkoły stroganowowskiej był m.in. Prokop Czirin (1593-1627).
Ikony czasów Rublowa i Dionizego
21. 11.2010 | 14:46
Ruskie
malarstwo ikonowe, odzwierciedlające typ duchowości, jaki
ukształtował się pod wpływem działalności św. Sergiusza z
Radoneża, próbowało przedstawiać idealny wizerunek piękna
niebiańskiego, by przypomnieć, że każdy człowiek nosi w sobie
„ikonę" Boga, i że życie spędzone w świętości i na
modlitwie jest drogą do uzyskania błogosławieństwa dla całej
ludzkości. U progu XV stulecia, przede wszystkim w malarstwie
moskiewskim, „odkryto" tradycje hellenistyczne, które w
ikonorafii bizantyńskiej nigdy nie zanikły całkowicie, na Rusi
natomiast były rzadkością.
W
ikonie Archanioła
Michała
ze scenami „z żywota" widzimy lekkie i harmonijne figury,
eleganckie budowle z kolumienkami, wspaniałe kolory - błękity,
złoto, czerwień. Uwidaczniają się tu tradycje klasycyzmu
bizantyńskiego, które swój najpełniejszy wyraz
znalazły we freskach z drugiej polowy XIV wieku w Peribleptos w
Mistrze (Grecja). W ikonie tej owe inspiracje są bardzo żywe,
zwłaszcza w centralnej postaci archanioła, przedstawionego jako
obrońca wiary chrześcijańskiej, w stroju rycerskim, z mieczem we
wzniesionej dłoni, jak niekiedy wyobrażany bywał na portalach
cerkwi. W scenach narracyjnych Michał niemal zawsze unosi się w
locie (symbol Boskiej energii zesłanej na ziemię): prowadzi,
wskazuje drogę, ratuje, jest przewodnikiem dusz ludzkich do innego
świata, dlatego też cerkiew jemu dedykowana stała się mauzoleum
grobowym książąt ruskich.
Synteza
tradycji hellenistycznej i nowego stylu „idealnego” XV wieku
osiągnęła kulminację w tak zwanym Deesis
ze Zwienigorodu,
pochodzącym z soboru Zaśnięcia Marii w tymże mieście. W obrazach
tej grupy (pierwotnie było ich co najmniej pięć) - inaczej niż w
ikonie archanioła Michała - dominuje nastrój spokojnej
kontemplacji. Głowy lekko pochylone, oblicza pełne blasku, o
zamyślonym wyrazie, jasna tonacja barwna, błękit, róż,
fiolet i złoto, wszystko to współtworzy wrażenie
idyllicznej, rajskiej harmonii, gdzie do idealnego wizerunku
Chrystusa (który z powodu umyślnie zmienionych proporcji
zdaje się bardziej oddalony od widza niż inne postacie) dostosowują
się łagodny smutek archanioła i mądrość św. Pawła pogrążonego
w myślach. Najwyższy poziom artystyczny Deesis
ze Zwienigrodu
i specyfika jego stylu pozwalają przypisać dzieło ręce Rublowa,
chociaż nie istnieją źródła pisane, które mogłyby
tę atrybucję poświadczyć.
![](http://pu.i.wp.pl/k,Mjg4NTA4MTksNTA5Nzc1,f,trojca_swieta_bak.jpg)
Ikoną,
którą z większą pewnością można przypisać Rublowowi,
jest Trójca
Święta;
atrybucja ta opiera się na sformułowaniu jednego z ustępów
dekretu Soboru Moskiewskiego (XVI wiek), który zalecał
malarzom ikon przedstawiać ten temat na wzór dzieła Rublowa.
Trójca święta została zamówiona jako ikona
patronacka dla soboru Trójcy Świętej monastyru
Troicko-Siergiejewskiego (w Posadzie Siergiejewskiej niedaleko
Moskwy) albo w 1411 roku, kiedy pierwotna drewniana cerkiew była
odnawiana, albo w 1425-1427 roku, kiedy odbudowano ją w kamieniu.
Obraz był tak czczony, że przemalowywano go i restaurowano
kilkakrotnie. Zachowały się oryginalny rysunek i kompozycja
całości, natomiast w warstwie malarskiej są liczne ubytki i partie
wtórnie uzupełnione.
Można
całkiem naturalnie zadać pytanie: kto jest kim na tej ikonie.
Najbardziej popularną egzegezą i odpowiedzią na to pytanie jest
wariant, na który wskazują szaty środkowego anioła,
ubranego jak Chrystus - wiśniowy chiton i błękitny hymation.
W ten sposób w centrum ikony odnajdujemy przedstawienie
Chrystusa, Drugiej Osoby Trójcy Świętej, a więc
konsekwentnie Ojciec został przedstawiony z lewej strony (widza), a
naprzeciw niego Duch Święty. Taką wersję można spotkać w
literaturze na temat ikonografii, niekiedy tak interpretowali obraz
sami ikonografowie, malując środkowemu aniołowi nimb w kształcie
krzyża, a nawet podpisując tę postać inicjałami Chrystusa.
Jednakże Sobór Stu Rozdziałów surowo zabronił
malować na tej konie nimby w kształcie krzyża i napisy IC XC,
tłumacząc to przede wszystkim tym, że obraz Trójcy Świętej
nie jest hipostatycznym obrazem Ojca i Syna, i Ducha Świętego, a
obrazem troistości Bóstwa i troistości bytu. W równym
stopniu każdy z aniołów może nam się wydać tą lub inną
Hipostazą, ponieważ zgodnie ze słowami św. Bazylego Wielkiego
„Syn jest obrazem Ojca, a Duch - obrazem Syna".
Stylistycznie
w Trójcy Świętej wyraźnie uwidaczniają się wpływy
bizantyńskiego klasycyzmu, pojawiające się już w ikonie
Archanioła
Michała
i w Deesis
ze Zwienigorodu; tu jednak formy uległy pewnej stylizacji, linie i
wolumen podporządkowane zostały idealnemu rytmowi kompozycji,
zmniejszyła się przestrzenność i głębia otaczającego scenę
pejzażu. W ikonie tej zostały po raz pierwszy sformułowane
wszystkie zasady ikonowego malarstwa ruskiego XV wieku. Rublowowi
przypisuje się również „kopię” cudownej ikony Matki
Boskiej Włodzimierskiej,
z XV wieku (przeniesionej do Moskwy w 1395 roku), namalowaną w 1408
roku dla zastąpienia oryginału w soborze Uspieńskim we
Włodzimierzu, W tym samym roku uczniowie Rublowa pracowali pod
kierunkiem mistrza malując Deesis
dla tegoż soboru, tworząc jeden z najbardziej monumentalnych
zespołów ikon w całym świecie ortodoksyjnym.
Reminiscencje
stylu związanego z Rublowem dostrzec można również w cyklu
„świąt” umieszczonym w soborze Błagowieszczeńskim w Moskwie,
po pożarze w 1547 roku.
![](http://pu.i.wp.pl/k,Mjg4NTA4MTksNDUyNDUxMTU=,f,maria_adrowowana.jpg)
W
epoce Rublowa istniały w malarstwie moskiewskim również inne
nurty, które przykładowo reprezentuje ikona Marii
adorowanej przez św. Sergiusza.
Święty przedstawiony został jako skromny mnich błagający o
Łaskę. Wysoki tron Bogarodzicy upodabnia się do tronu Mądrości,
nawiązując do koncepcji Marii jako „ożywionej świątyni” i
„tronu Bożego”. Archanioł Gabriel ukazany w dużym medalionie,
w lewym górnym narożniku i sylwetka Dzieciatka wkomponowana w
tło szaty Marii, stanowią aluzję do Zwiastowania i Wcielenia.
Około
połowy XV wieku w malarstwie ikonowym szkoły moskiewskiej nastąpił
zwrot. Postacie stały się delikatne, niemal bezcielesne,
stylizowane; w kompozycji zaznaczył się abstrakcyjny rytm sylwetek
i plam barwnych, twarze miały odzwierciedlać idealne piękno świata
niebiańskiego. Po tragedii upadku Konstantynopola w 1453 roku ruskie
malarstwo ikonowe podjęło sztandar ortodoksyjnej sztuki
bizantyńskiej, zachowując z niej nie tyle formę, co ducha.
Artystą
najbardziej reprezentatywnym dla tej epoki był Dionizy
(Dionisij),
którego postacie, delikatne i giętkie niczym łodygi
egzotycznych roślin, miały prezentować świat idealny, świat
marzeń i modlitwy. Dzieła Dionisija rozpatrywać należy w
powiązaniu z miejscem, w jakim były usytuowane. Jego Ukrzyżowanie
pochodzące z cyklu „.świąt” z ikonostasu nie jest dziełem
zamkniętym samym w sobie, ale stanowi integralną część
rozciągającego się horyzontalnie zespołu ikon. Dionisij odstąpił
od tradycyjnej kompozycji, w której postacie zwrócone
są ku centrum przedstawienia, i wprowadził kompozycję „otwartą”,
odśrodkową, w której anioły w locie (personifikujące
Eklezję i Synagogę), niewiasty oraz centurion Longin wyraźnie
ciążą ku scenom sąsiednim.
![](http://pu.i.wp.pl/k,Mjg4NTA4MTksNTA5Nzc1,f,ukrzyzowanie_2.jpg)
Dzieła
Dionisija nie zawierają akcentów dramatycznych: nawet
Ukrzyżowanie
ze
swymi lśniącymi barwami i pięknym rysunkiem nie obrazuje tragedii,
ale raczej triumf życia nad śmiercią, ikony malowane przez tego
mistrza nie przedstawiają akcji, lecz nastrój medytacji,
niekiedy cichego dialogu. Ikona przedstawiająca Relikwie Matki
Bożej, płaszcz i pasek złożone przez cesarza, cesarzową i
metropolitę w świątyni Blacherneńskiej w Konstantynopolu,
przedstawia nie tyle ceremonię (jak czytamy w napisie na samej
ikonie), ile modlitwę i cześć oddawaną samym relikwiom.
Szczególną
grupę wśród dzieł Dionisija i jego uczniów stanowią
ikony portretowe. Są to wizerunki świętych mnichów ruskich,
założycieli monastyrów, którzy byli czczeni na Rusi
nie tylko z racji ascetycznego i bogobojne go życia, ale również
z uwagi na głoszone przez nich nauki i autorytet duchowy jaki
zyskali (np. św. Kiryłł z Biełozierska). Być może po śmierci
Dionisija, w każdym razie dokładnie w jego stylu, zostały
namalowane dwie ikony z wizerunkami metropolitów ruskich
żyjących w XIV wieku, św. Piotra i św. Aleksieja. Metropolici,
przedstawieni w uroczystych pozach, przybrani w ceremonialne szaty
pojawiają się jako książęta Kościoła, a zarazem jako płomień,
źródło siły duchowej, dzięki oślepiającym barwom –
białej i złotej – stuł. W scenach na obrzeżu ikony, poza
epizodami z życia i cudami, ukazana została ich działalność
publiczna, rokowania z książętami i podejmowane przez nich
inicjatywy wznoszenia cerkwi i monastyrów. Za czasów
Piotra wybudowany został sobór Uspieński w Moskwie, a za
czasów Aleksieja - sobór Cudu Michała Archanioła.
Powyższy
tekst pochodzi z książki "Ikony. Ikony różnych kręgów
kulturowych od VI w. po czasy współczesne" autorstwa
Olgi Popovej, Engeliny Smirnowej i Paoli Cortesi, zaś informacje
dotyczące Trójcy Świętej Rublowa pochodzą także z książki
"Świat ikony" Iriny Jazykowej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz